Home / Kraj / Zamiast podwyżek cen biletów, bezpłatna komunikacja miejska!
Zamiast podwyżek cen biletów, bezpłatna komunikacja miejska!

Zamiast podwyżek cen biletów, bezpłatna komunikacja miejska!

Alternatywa Socjalistyczna Wrocław

Tekst jest częścią materiału przeciwko podwyżce cen biletów komunikacji miejskiej we Wrocławiu

1 stycznia 2021 roku wzrosły ceny biletów we wrocławskiej komunikacji miejskiej. Podwyżki są dość drastyczne np. bilet jednorazowy kosztuje obecnie 4,60 zł (wcześniej 3,40 zł), 15-minutowy – 3,20 zł (wcześniej 2,40 zł), 30-minutowy – 4,00 zł (wcześniej 3,00 zł). Miasto tłumaczy podwyżki kryzysem związkowym z koronawirusem i związanym z nim spadkiem przychodów.

Wyższe ceny biletów uderzają oczywiście przede wszystkim w biedniejszych wrocławian i mimo że początkowo być może zwiększą wpływy do kasy MPK, ostatecznie mogą okazać się gwoździem do jego trumny. Podwyżka cen za przewozy może zniechęcić część mieszkańców Wrocławia do komunikacji zbiorowej. Dla wielu z nich tańsze może się okazać kupno auta, tym bardziej nie zachęci to nikogo do zmiany przyzwyczajeń i wybrania autobusu lub tramwaju zamiast samochodu.

Polityka Ratusza jest więc wyjątkowo krótkowzroczna. W obliczu kryzysu, który sprawia, że część mieszkańców rezygnuje z komunikacji miejskiej, neoliberalne władze miejskie dokładają kolejną cegiełkę zniechęcającą do korzystania z komunikacji zbiorowej. Dodajmy, że Wrocław nie jest odosobniony w takiej polityce, podobne podwyżki wprowadzają też inne duże miasta np. Kraków.

Tymczasem droższe bilety to:

⁃ Jeszcze większe korki

⁃ Coraz większy problem ze smogiem

⁃ Atak na poziom życia biedniejszej części społeczeństwa

Racjonalna odpowiedź na kryzys, a tym bardziej racjonalna polityka długofalowa powinna być odwrotna. Jest nią bezpłatna komunikacja miejska (BKM). Bezpłatna komunikacja, choć wielu wydaje się to niemożliwe, nie jest utopią. Wręcz przeciwnie, jest rozwiązaniem stosowanym w wielu miejscach na świecie. Także w Polsce jest ona coraz popularniejsza. BKM funkcjonuje np. w sąsiadującej z Wrocławiem gminie Czernica. Doświadczenia dużych miast, takich jak Tallin (Estonia), czy francuska Dunkierka, pokazują, że BKM, także w większych miastach może być sukcesem. W Dunkierce liczba pasażerów komunikacji zbiorowej w ciągu roku zwiększyła się o 60%. Połowa z nich zrezygnowała z samochodów.

We Wrocławiu efekty powinny być podobne. Wprowadzenie BKM jest też okazją, aby przestać myśleć o komunikacji zbiorowej jako o przedsięwzięciu komercyjnym i zacząć ją traktować jako usługę publiczną na wzór ochrony zdrowia. Tylko około 30% funduszy wrocławskiej MPK pochodzi z biletów, sfinansowanie więc powstałej wyrwy leży całkowicie w możliwościach miasta. BKM i podążanie za potrzebami mieszkańców (otwieranie nowych tras i połączeń tam, gdzie są najbardziej potrzebne) to inwestycja w jakość życia mieszkańców i rozwój miasta.

Bezpłatna komunikacja miejska to:

⁃ Mniejszy ruch samochodowy, a więc rozwiązanie problemu korków

⁃ Mniej wypadków komunikacyjnych

⁃ Wsparcie gorzej sytuowanych mieszkańców

⁃ Ograniczenie problemu smogu i zanieczyszczenia środowiska

⁃ Początek myślenia o mieście jako wspólnym dobru wszystkich mieszkańców.

About admin

Scroll To Top